Recepten - Voedzame broden en crackers


In mijn praktijk adviseer ik mensen regelmatig om in het kader van een leefstijl aanpassing minder of (tijdelijk) zelfs helemaal geen brood cq graan te eten. Dit kan verschillende redenen hebben, namelijk:

  • Graanproducten zoals brood zijn behoorlijk rijk aan koolhydraten, in dit geval zetmeel. Koolhydraten zijn brandstof voor je lichaam. Nu is het eten van veel brandstof geen enkel probleem als je een heel actief leven leidt en al die brandstof ook weer verbruikt. Breng je daarentegen het grootste deel van de dag zittend door, dan wordt de niet gebruikte brandstof omgezet in vet en ergens in je lichaam opgeslagen. Dit kan overgewicht veroorzaken of verergeren.
  • Met de bedoeling om de opbrengst te vergroten worden de eigenschappen van graan vaak ‘verbetert’ (snellere groei, grotere korrels, etc) door verschillende soorten te kruisen. Maar, hierdoor kunnen ook andere graan-eigenschappen veranderen. Dankzij kruising bevatten moderne tarwe, witte rijst en maïs een zetmeelvariant die in ons lichaam razend snel uiteen valt in opneembare suikers. Door het eten van deze granen zal je bloedsuikerspiegel dan ook veel sneller stijgen dan door het eten van oergranen zoals quinoa, haver, rogge en gerst.
  • Ons lichaam heeft geen geolied systeem voor het verwerken van granen. In de tijd dat onze lichaam zich ontwikkelde leefden we namelijk nog een rondtrekkend bestaan en aten we nauwelijks granen. Nu heeft ons lichaam zich natuurlijk wel zo goed mogelijk aangepast, maar veel mensen ervaren spijsverteringsklachten ten gevolge van het eten van teveel graan. Hierbij kun je denken aan een opgeblazen buik, winderigheid, diarree en dergelijke.
  • Granen en met name tarwe bevatten relatief veel antinutriënten. Dit zijn prikkelende en giftige stoffen die planten aanmaken om zich te weren tegen vraat door schimmels en dieren. Zoals ik bij het thema voeding al heb aangegeven, kan je lichaam prima dealen met een kleine hoeveelheid schadelijke stoffen en verschilt het per persoon vanaf welke hoeveelheid iets echt schadelijk wordt. Helaas leidt de grote hoeveelheid granen in ons Westerse dieet bij veel mensen lichamelijke en mentale klachten. Deze kunnen uiteenlopen van huidaandoeningen tot vermoeidheid, gewrichtsklachten, paniekaanvallen, etc.
  • Om granen tegen schimmels en dergelijke te beschermen worden ze tijdens de groei, maar ook vlak voor het oogsten bespoten met bestrijdingsmiddelen zoals glyfosaat. Ook deze kunnen in te hoge doseringen enorme schade aanrichten in je lichaam.
  • De meeste mensen ontbijten met granen (brood, beschuit, cracker, etc), eten bij de koffie granen (zoals een plak ontbijtkoek), lunchen met granen (oa brood of een wrap), nemen bij de thee weer granen (koekje of iets dergelijks) en ’s avond bij opnieuw (bijvoorbeeld een toastje). En dan heb ik het nog niet eens over al die bewerkte producten uit de supermarkt waarvan je je niet bewust bent dat er granen inzitten. Het eten van zoveel granen maakt je voedingspatroon erg eenzijdig en om je lichaam van alle voedingsstoffen te voorzien die het nodig heeft om jou optimaal vitaal en gezond te houden is veel meer variatie nodig.

Advies

Mijn advies is om geleidelijk het grootste deel van de moderne graanproducten in je voedingspatroon te vervangen door een flinke variatie aan echte (biologische) oervoeding: veel verschillende verse groenten, kruiden en specerijen, wat fruit, eieren, vlees, zaden, noten, etc.

 

Zelf bak ik eens in de zoveel tijd een aantal voedzame broden. Deze snijd ik in plakken en doe ik in bakken in de vriezer, zodat ik er zo nu en dan een plak kan uithalen voor bij bijvoorbeeld een kom soep of salade.

 

Hieronder vind je een aantal van mijn favorieten.

Bananenbrood met noten en chocola (Doelgericht Coaching)
Graanvrij brood (Doelgericht Coaching)
Havermuesli wortelbrood (Doelgericht Coaching)
Paddenstoelen-linzenbrood met pecannoten
Pompoen - bietenbrood (Doelgericht Coaching)
Wortelbrood (Doelgericht Coaching)
Zadencrackers (Doelgericht Coaching)

Doelgericht coaching 

Doetinchemseweg 92A - 7054 BH Westendorp - 06-41741796

maaike@doelgerichtcoaching.nl - www.doelgerichtcoaching.nl

KvK nr. 64249867 NL001947951B03