Bottenbouillon


Omdat ik beginnende osteoporose en artrose heb wil ik graag extra goed voor mijn botten en gewrichten zorgen. Maar, welk voedingsmiddel bevat nu alle eiwitten, vitaminen en mineralen die mijn botten en gewrichten nodig hebben? Juist, je raadt het al, echte bottenbouillon! Daarnaast ondersteunen deze waardevolle voedingsstoffen trouwens ook je darmen, spieren, immuunsysteem en dergelijke.

Ingrediënten

(voor circa 2 liter)

  • 1,5 - 2 kg runder- of kippenbotten*
  • 2 - 3 stengels bleekselderij
  • 2 wortels
  • 2 uien
  • Optioneel: 4 tenen knoflook
  • 3 laurierbladeren
  • 1 tl peperkorrels
  • 1,5 - 2 liter water
  • 2 el appelazijn**

 

* Vooral botten met veel bindweefsel, zoals knieën of andere gewrichten zijn erg waardevol. Deze zitten namelijk vol met voedingsstoffen die jouw gewrichten en dergelijke ook nodig hebben. Zelf koop ik ze bij een biologische vleesboerderij in de buurt.

** Dit helpt om de mineralen en andere voedingsstoffen aan de botten te onttrekken, zodat ze in je bouillon komen.

Bereiding

  1. Snijd de bleekselderij, wortels, uien en knoflook in stukken en doe dit samen met de botten in een braadpan of andere grote pan.
  2. Voeg de laurierbladeren, peperkorrels, het water en de appelazijn toe.
  3. Breng het geheel aan de kook en laat het daarna minimaal 12 uur op de kleinste pit en laagste stand (circa 70 oC) zachtjes sudderen. Kippenbotten kun je tot 24 uur op laten staan om alle waardevolle stoffen eraan te onttrekken. Runderbotten zelfs tot 72 uur. Hoe langer je het laat sudderen, hoe meer voedingsstoffen uit de botten in je bouillon trekken.
  4. Schep de grote stukken uit de pan en schenk de bouillon door een zeef of vergiet in een andere grote pan.
  5. Laat de bouillon op kamertemperatuur komen en zet deze vervolgens in de koelkast.

In de koelkast zal de bottenbouillon dik worden (gelatinepudding-achtig) en dat is precies de bedoeling, want dat zijn nu net die waardevolle stoffen. Verder zal er een laagje vet op komen te liggen. Dit kun je erop laten liggen, maar je kunt het er ook afscheppen en gebruiken om vlees, vis of groenten in te bakken.

 

Zelf drink ik meerdere keren per week een glaasje pure bottenbouillon of verwerk ik het in een soep of ander gerecht. Meestal maak ik een flinke hoeveelheid in één keer en vries ik een deel hiervan in voor later. Wanneer je ook pure bottenbouillon wilt gaan drinken, kun je met een klein beetje (1x per week 100 ml) beginnen, zodat je lichaam eraan kan wennen.

 

Proost, op je gezondheid! 

Variatietip

Je kunt natuurlijk ook andere groenten en kruiden (bijvoorbeeld wat takjes maggi) toevoegen tijdens het trekken van de bouillon en eventueel na de tijd wat Keltisch zeezout. Zou je dit laatste tijdens het sudderen doen, dan trekken de mineralen minder makkelijk uit de botten.

Doelgericht coaching 

Doetinchemseweg 92A - 7054 BH Westendorp - 06-41741796

maaike@doelgerichtcoaching.nl - www.doelgerichtcoaching.nl

KvK nr. 64249867 NL001947951B03