Méér grip op je gezondheid door …… voldoende ontspanning


Vaak hoor ik mensen zeggen dat stress slecht voor je is en daar ben ik het niet helemaal mee eens. De reactie die je tijdens een stressvolle situatie ervaart (verhoging van je spierspanning en hartslag, versnelling van je ademhaling, verhoogde alertheid, etc) bestaat namelijk uit maatregelen die je lichaam neemt om je zo goed mogelijk te helpen dealen met deze situatie (bijvoorbeeld een kind dat plotseling de straat op rent, belangrijke presentatie of lastig examen). 

kortdurend met een stressvolle situatie wordt geconfronteerd is dit over het algemeen geen probleem. Sterker nog, het kan je mentale en lichamelijke gezondheid zelfs verbeteren.

Het gevaar zit in het feit dat zo’n situatie niet te lang mag duren èn gevolgd moet worden door een tegenovergestelde reactie van je lichaam, namelijk verlaging van je spierspanning en hartslag, vertraging van je ademhaling, etc. Kortom: ontspanning! Eigenlijk is het net als je bankrekening: zolang je inkomsten (ontspanning) maar minimaal gelijk en liever nog iets hoger liggen dan je uitgaven (lichamelijke en mentale stress) is er niet direct een probleem. Maar, wanneer je inkomsten (ontspanning) structureel lager liggen dan je uitgaven (stress), teer je in op je reserves en kom je uiteindelijk in de rode cijfers (lichamelijke en mentale klachten). 


Graag nodig ik je, bij deze achtste stap op weg naar méér grip op je gezondheid, uit om je eigen gezondheidsbankrekening in kaart te brengen. Dit kun je als volgt aanpakken:

  • neem een leeg vel papier en deel dit in tweeën
  • schrijf boven de linker kolom Uitgaven en boven de rechter Inkomsten
  • noteer nu in de linker kolom alle dingen die je op dit moment in je leven doet en waarvan je voelt dat ze je energie kosten en/of onrustig maken. Misschien werken, boodschappen doen, schoonmaken, studeren, kinderen naar de sport brengen, zorgen over een ouder, administratie, etc. Noteer alles dat in je opkomt en doe dit zonder het te beredeneren of er een oordeel over te hebben (dit werkt namelijk belemmerend)!
  • noteer in de linker kolom ook alle thema’s die je op dit moment in je leven bezighouden en waarvan je voelt dat ze je energie kosten en/of onrustig maken. Misschien de problemen van een vriend(in), financiële zorgen, klacht van een klant, kritiek van een collega, etc. Noteer weer alles dat in je opkomt.
  • noteer nu in de rechter kolom alle dingen en thema’s waarvan je voelt dat ze je op dit moment in je leven juist energie opleveren en/of rustig maken. Misschien koken, bellen met een vriend(in), yoga, wandelen, klussen, knutselen, een huisdier, een boek lezen, muziek maken of luisteren, etc. Noteer alles dat in je opkomt en doe dit zonder het te beredeneren of er een oordeel over te hebben!
  • Geef nu achter elk ding of thema aan hoe groot de rol is die het op dit moment in je leven speelt. Gebruik hiervoor een cijfer van 0 t/m 10 (0 = speelt geen rol / besteed ik geen aandacht / energie / tijd aan   -   10 = speelt een heel grote rol / besteed ik heel veel aandacht / energie / tijd aan). Ook hier geldt, beredeneer en oordeel niet, maar voel welk cijfer het eerst in je opkomt en noteer dat.
  • Tel nu in beide kolommen alle cijfers op en noteer de twee totalen onderaan de kolommen.

Zijn jouw Uitgaven (lichamelijke en mentale stress) en Inkomsten (ontspanning) in balans? Bouw je reserves op, omdat je Inkomsten hoger liggen dan je Uitgaven? Of teer je in op je reserves, doordat je Inkomsten lager liggen dan je Uitgaven?

Zeker wanneer je inteert op je reserves wil ik je nog één vraag stellen, namelijk ‘Hoe denk je dat je leven er over een jaar vanaf nu uitziet als je op deze manier doorgaat?’  

Mocht je het roer willen omgooien, dan nodig ik je uit om een tweede vel papier te pakken en hierop het volgende te noteren:

  • alle dingen die je op dit moment in je leven niet doet, maar die je wel graag zou willen doen, omdat je voelt dat ze je energie gaan opleveren en/of rustig zullen maken. Noteer weer alles dat in je opkomt zonder het te beredeneren of er een oordeel over te hebben.
  • alle thema’s waarmee je je op dit moment in je leven niet bezighoudt, maar waarmee je je wel graag bezig zou willen houden, omdat je voelt dat ze je energie gaan opleveren en/of rustig zullen maken.
  • kies nu één klein ding van uit de linker kolom van het eerste vel papier, dat je in de komende 2 weken (gedeeltelijk) gaat vervangen door iets van het tweede vel papier en ga ervoor!

Tips

  • kom je tijd tekort, zet dan de pushberichten op je mobiele telefoon, laptop en dergelijke eens een dag uit en check op slechts 2 vaste momenten je digitale post. Misschien dat het in het begin wat onwennig voelt, maar doe dan de volgende dagen hetzelfde en geef jezelf wat tijd om eraan te wennen.
  • zoek wat vaker de natuur op, want zij staat bekent om haar helende en rustgevende kracht.

Vind je het lastig om de balans op je gezondheidsbankrekening in evenwicht te houden en wil je hier graag hulp bij? Als orthomoleculair therapeut en coach ondersteun ik je graag, dus stuur gerust een mail en dan maken we een afspraak voor een kosteloze telefonische kennismaking!

 

Terug naar eerdere stappen voor méér grip op je gezondheid!