Méér grip op je gezondheid door …… training


In de zesde stap op weg naar méér grip op je gezondheid heb ik je uitgenodigd om bewegen tot onderdeel van je dagelijkse routine te maken. Als je hiermee aan de slag bent gegaan, dan heb ik er alle vertrouwen in dat je inmiddels regelmatiger beweegt dan dat je 2 maanden geleden deed. Dit betekent dat het nu tijd is voor stap negen en die gaat over trainen.

Trainen is niet hetzelfde als bewegen. Bij trainen daag je je lichaam namelijk uit om ergens beter in te worden en dat doe je bij bewegen niet! Over het algemeen onderscheiden we drie vormen van training, namelijk duurtraining, krachttraining en intervaltraining.

Duurtraining

In iedere lichaamscel bevinden zich energiecentrales (mitochondriën) waarin brandstof (suikers of vetten) omgezet kan worden in energie / warmte. Dit is nodig om je lichaam op de juiste temperatuur te houden en alle biochemische processen uit te voeren die nodig zijn om je optimaal gezond en vitaal houden. Met een duurtraining daag je je lichaam uit om extra energiecentrales te bouwen, zodat je (vet)verbrandingscapaciteit, energieproductie en daarmee ook je uithoudingsvermogen toeneemt.

Krachttraining

Iedere spier bestaat uit spiercellen / spiervezels en ook deze bevatten energiecentrales. Naarmate een spier meer spiervezels bevat is hij niet alleen sterker, maar kan hij dus ook meer brandstof (suikers of vetten) verbranden en energie produceren. Met krachttraining daag je je lichaam uit om extra spiervezels te bouwen.

Intervaltraining

Van nature heeft je lichaam een voorkeur voor het verbranden van suikers. Suikers zijn namelijk een beetje als krantenpapier. Ze ontbranden snel en makkelijk. Vetten daarentegen kunnen alleen onder speciale omstandigheden als brandstof gebruik worden en zijn dus meer als hout dat wat moeilijker ontbrandt. Maar, de verbranding van vetten levert wel veel meer warmte / energie op, dan de verbranding van suikers. Om je lichaam te stimuleren om, als de omstandigheden juist zijn sneller van suiker- naar vetverbranding te schakelen kun je gebruik maken van intervaltraining.

Hoewel alle drie de vormen van training nodig zijn om de grip op je gezondheid te vergroten is het, als je niet gewend bent om te trainen, verstandig om met duurtraining te beginnen. Als je hier je draai in hebt gevonden, dan kun je met krachttraining gaan experimenteren en tot slot is de intervaltraining aan de beurt.

Tips

  • voor een optimaal effect is het slim om een activiteit te kiezen waarbij verschillende grote spiergroepen tegelijk actief zijn, denk aan lopen, skeeleren, roeien, zwemmen en fietsen. Test verschillende vormen en ontdek welke je allemaal leuk vindt.
  • kies een tempo en duur waarbij je voldoende adem hebt om tijdens het bewegen nog net normaal een liedje te zingen. Als je je tempo te hoog opvoert en ‘buiten adem raakt’ ontstaat er namelijk zuurstoftekort en kan je lichaam, als je suikervoorraad op is, geen vet verbranden. Voor de één betekent dit dus 10 minuten rustig wandelen en voor de ander een uur stevig joggen.
  • voor een duurzaam effect is het noodzakelijk dat je om de 3 dagen een duurtraining doet. Na een effectieve training zal je lichaam dan wel extra energiecentrales bouwen, maar zoals ik in de zesde stap op weg naar méér grip op je gezondheid heb uitgelegd, werkt je lichaam met het use it or lose it principe. Dit betekent dat deze extra energiecentrales, als je ze niet regelmatig gebruikt, gewoon weer worden afgebroken!
  • begin klein en voer, als dit goed gaat, bij de volgende trainingen het tempo en/of de duur steeds een beetje op om je lichaam uit te blijven dagen.
  • luister naar je lichaam, want dat geeft perfect aan wanneer het weer hersteld is van een training. Eén of twee dagen spierpijn kan voorkomen, maar 4 dagen krom lopen van de pijn is niet oké. Ook als je lichaam andere onaangename signalen geeft in reactie op een training is het verstandig om een deskundige te raadplegen.

Vind je het lastig om te trainen of geeft je lichaam onaangename signalen die je niet begrijpt en wil je hier graag hulp bij? Als orthomoleculair therapeut en coach ondersteun ik je graag, dus stuur gerust een mail en dan maken we een afspraak voor een kosteloze telefonische kennismaking!

 

Terug naar eerdere stappen voor méér grip op je gezondheid!

 

Doelgericht coaching 

Doetinchemseweg 92A - 7054 BH Westendorp - 06-41741796

maaike@doelgerichtcoaching.nl - www.doelgerichtcoaching.nl

KvK nr. 64249867 NL001947951B03