Méér grip op je gezondheid door …… positieve focus


In de tweede stap op weg naar méér grip op je gezondheid heb ik je uitgenodigd om aan de slag te gaan en een klein en makkelijk onderdeeltje van je droom waar te maken. Zoals gezegd is dit een leerproces dat, net als al het andere dat je in je leven hebt geleerd, met vallen en opstaan gaat en de nodige tijd kost. Om dan toch gemotiveerd te blijven is het belangrijk dat je je aandacht op positieve dingen richt. In deze derde stap op weg naar méér grip op je gezondheid wil ik je dan ook uitnodigen om een mooi schrift, leuke agenda of dagboek te nemen en hier iedere dag de volgende dingen in te noteren:

3 dingen waarvoor je dankbaarheid voelt

Het gaat hierbij om dingen die spontaan op je pad komen. Bijvoorbeeld je favoriete liedje dat op de radio speelt als je deze aanzet of een compliment dat je van iemand krijgt. Maar, het kan ook iets zijn waarbij je normaal niet echt stilstaat, omdat het er altijd is. Vaak voel je deze dankbaarheid het beste als je je voorstelt dat iets er niet meer is. Denk aan het warme water dat uit de kraan stroomt wanneer je deze opendraait of de zon die je gezicht verwarmt, dat je kunt horen, etc. Daag jezelf uit om iedere dag andere dingen te signaleren. 

3 complimenten vàn jezelf, vóór jezelf

Voor kleine of grote successen die je hebt behaald, dingen die jij goed hebt gedaan. Bijvoorbeeld: het nemen van een belangrijke beslissing of zetten van een mooie stap op je werk of in je privéleven, het duidelijk aangeven van je grenzen, vragen om hulp, verleggen van een (sportieve) grens, etc. Let hierbij ook op de dingen die je tot nu toe als 'vanzelfsprekend' beschouwde, zoals het bereiden van een voedzame maaltijd, binnen no-time wegwerken van een berg wasgoed, scoren van de wekelijkse boodschappen, etc. Daag jezelf uit om iedere dag andere successen te ontdekken en laat complimenten ook echt als een compliment klinken!

Zijn dingen niet gegaan zoals je had gewild, dan mag je ze ook noteren. Maar, dan is het wel handig om er direct bij te schrijven wat je hiervan hebt geleerd èn hoe je het de volgende keer anders gaat aanpakken om wel het gewenste resultaat te krijgen. 

Dagcijfer

Tot slot geef je de dag een cijfer (1 – 10) en noteer je eventuele aandachts- en actiepunten voor morgen.

Tips

  • het bijhouden van dit dagboek is fijn om, voordat je gaat slapen, als afsluiter van je dag te doen.
  • ook is het leuk om een ‘dagboek’ met anderen te delen. Bijvoorbeeld met je gezin als jullie na het avondeten nog even zitten te kletsen. Iedereen kan dan vertellen waarvoor hij/zij dankbaarheid voelt, wat hij/zij goed heeft gedaan en welk cijfer de dag krijgt. Zo leer je ook meteen je kinderen om hun blik op het positieve te richten 😉.
  • woon je alleen, dan kun je via whatsapp samen met een vriend(in) of familielid een dagboek bijhouden. Je stuurt elkaar dan iedere dag een getypt of gesproken bericht met je dankbaarheid, complimenten en een cijfer.
  • zoek je een creatieve inslag, dan kun je een foto of tekening maken van de dingen waarvoor je dankbaar bent en die je goed hebt gedaan. Zo krijg je een foto-/tekeningen dagboek.
  • als je niet gewend bent om je aandacht op positieve dingen te richten, kan het in het begin lastig zijn, maar begin dan gewoon met één ding waarvoor je dankbaarheid voelt, één compliment en een cijfer.

Zoals je leest zijn de variaties eindeloos en ik ben dan ook benieuwd naar jouw aanpak. 

Vind je het lastig om de juiste focus te vinden en wil je hier graag hulp bij? Als orthomoleculair therapeut en coach ondersteun ik je graag, dus stuur gerust een mail en dan maken we een afspraak voor een kosteloze telefonische kennismaking!

 

Terug naar eerdere stappen voor méér grip op je gezondheid!

Doelgericht coaching 

Doetinchemseweg 92A - 7054 BH Westendorp - 06-41741796

maaike@doelgerichtcoaching.nl - www.doelgerichtcoaching.nl

KvK nr. 64249867 NL001947951B03