Méér grip op je gezondheid door …… natuurlijke voeding


Het voedsel dat je eet en drinkt moet natuurlijk lekker zijn, maar zelf vind ik het minstens zo belangrijk dat het mijn lichaam ook echt voedt en niet alleen vult! In deze zevende stap op weg naar méér grip op je gezondheid ga ik dan ook in op de effecten die voedsel op je lichaam heeft! 

Zo zijn er voedingsmiddelen die, als je er te veel van eet, je lichaam flink uit balans brengen. Dit kun je merken aan signalen zoals een

  • verstoorde spijsvertering. Hierdoor wordt voedsel minder goed verteerd en kunnen je darmen waardevolle voedingsstoffen niet goed opnemen, met tekorten als gevolg.
  • verhoogde ontstekingsgevoeligheid. Ontstekingen zijn reacties van je immuunsysteem op stoffen die het als gevaarlijk ervaart. Als ze chronisch worden kunnen ze tot allerlei problemen leiden, zoals huidklachten, spier- en gewrichtspijn, maar ook hart- en vaatziekten.
  • ontregelde bloedsuikerspiegel. Dit leidt tot signalen als stemmingswisselingen, vermoeidheid en als je het niet oplost zelfs overgewicht, diabetes type 2 en dergelijke.

Het fijne is dat voedingsmiddelen die je lichaam uit balans brengen over het algemeen redelijk eenvoudig te herkennen zijn. Zo komen ze vrijwel altijd uit een fabriek waar ze (flink) bewerkt zijn. 


Ook hebben ze vaak een verleidelijke verpakking met allerlei plaatjes en kreten die de indruk wekken dat ze gezond zijn, zoals bron van vezels, suikervrij, light, met plantaardige olie, goed voor hart- en bloedvaten, etc. Daarnaast bevatten ze meestal méér ingrediënten dan dat je op de vingers van één hand kunt tellen  (5 dus 😉en herken je een deel van de ingrediënten niet direct als eet- of drinkbaar. 

Gelukkig zijn er ook voedingsmiddelen die het tegenovergestelde effect op je lichaam hebben, namelijk het bevorderen van een goede spijsvertering, remmen van ontstekingen, stabiel houden je bloedsuikerspiegel, etc. Deze voedingsmiddelen zitten boordevol met voor je lichaam waardevolle voedingsstoffen die het kan gebruiken als:

  • bouwstoffen (eiwitten en bepaalde vetten). Deze heeft je lichaam onder andere nodig voor het herstellen van schade aan je weefsels (spieren, zenuwen, huid, etc) en organen (hart, longen, hersenen en dergelijke) die ontstaat doordat jij je lichaam gebruikt (= leeft 😉). Daarnaast gebruikt je lichaam bouwstoffen om regelstoffen te maken zoals hormonen en enzymen.
  • brandstoffen (complexe koolhydraten en gezonde vetten). Deze heeft je lichaam nodig om de energie te produceren die nodig is voor het uitvoeren van alle processen die jou optimaal gezond en vitaal houden.
  • hulpstoffen (vitaminen, mineralen en fytonutriënten). Deze worden vaak vergeten, maar je lichaam heeft ze nodig om bouw- en brandstoffen goed te kunnen verwerken.

Ook deze voedingsmiddelen zijn redelijk eenvoudig te herkennen, ze komen namelijk rechtstreeks van Moeder Natuur en zijn meestal niet of nauwelijks bewerkt. Hierbij kun je denken aan verse (biologische) groenten en fruit van het seizoen, kruiden en specerijen, rauwe ongezouten noten en zaden, gedroogde peulvruchten, eieren, wilde (vette) vis, biologisch vlees, etc.

Hippocrates zei ‘Laat voeding uw medicijn zijn’ en als je dat wilt, dan kan het noodzakelijk zijn om je voedingspatroon geleidelijk aan te passen. 


Tips

  • je hoeft je voedingspatroon niet van vandaag op morgen om te gooien. Zet gewoon steeds een kleine en eenvoudige stap in een tempo dat voor jou prettig voelt. Eet bijvoorbeeld eens een keer een goed gevulde groentesoep als lunch, een groenterijke frittata met geitenkaas of kleurrijke salade met noten (hiermee bedoel ik natuurlijk niet 3 blaadjes sla en een tomaat 
  • realiseer je dat je lichaam uniek is en dus ook een unieke combinatie en hoeveelheid van verschillende voedingsstoffen nodig heeft
  • luister, zoals ik in de vierde stap op weg naar méér grip op je gezondheid heb uitgelegd, naar de signalen van je lichaam en ga op zoek naar wat het je wil vertellen, als het onaangenaam reageert op bepaalde voedingsmiddelen
  • kies voor voeding waarvan je langdurig energie krijgt en laat voedsel waarna je binnen no-time weer moe bent links liggen.
  • hanteer de 80/20 regel, dat wil zeggen zorg dat minimaal 80% van je voeding natuurlijk en voedzaam is, dat kun je bij de overige maximaal 20% voor iets minder voedzaam voedsel kiezen

Vind je het lastig om het voedingspatroon te ontdekken dat het beste bij jouw lichaam past en wil je hier graag hulp bij? Als orthomoleculair therapeut en coach ondersteun ik je graag, dus stuur gerust een mail en dan maken we een afspraak voor een kosteloze telefonische kennismaking!

 

Terug naar eerdere stappen voor méér grip op je gezondheid!