Méér grip op je gezondheid door …… luisteren


Inmiddels zijn we bij de vierde stap op weg naar méér grip op je gezondheid aangekomen. Deze staat in het teken van luisteren!

Bij een nieuwe auto ontvang je over het algemeen een handleiding. Hierin vind je informatie over de bediening van de verschillende functies, de meters op het dashboard, wat (alarm)signalen je willen vertellen, de mogelijke oorzaak van problemen en hoe je deze kunt verhelpen. Neem nu het brandstoflampje. Als dit oranje brandt, dan is het verstandig om op korte termijn te gaan tanken. Hierbij word je geadviseerd om gebruik te maken van het juiste type en een goede kwaliteit brandstof, zodat je auto optimaal kan functioneren. Volg je dit advies op, dan gaat het lampje uit en kun je je reis vervolgen. Negeer je dit lampje, dan wordt het na een tijdje rood om aan te geven dat je nu echt zo snel mogelijk moet gaan tanken. Negeer je ook dit signaal, dan sta je binnen niet al te lange tijd stil! Ook het lampje van de remblokken heeft een belangrijke boodschap. Als dit brandt weet je namelijk dat je remblokken versleten zijn en je ze, voor je eigen veiligheid en die van anderen, beter op korte termijn kunt (laten) vervangen. Deze slijtage is er niet van het ene op het andere moment. Het is in de loop der tijd, langzaam en zonder dat je er iets van hebt gemerkt, ontstaan door het gebruik van de remmen, maar ook door rommel op de weg en dergelijke. Uiteraard kies je hierbij remblokken die speciaal gemaakt zijn voor jouw type auto, zodat ze goed passen! 


De reden dat ik dit vertel is, omdat je lichaam je voertuig is! Dankzij je lichaam ben je in staat om je door het leven hier op aarde heen te navigeren. Net als je auto geeft je lichaam ook voortdurend signalen om je te helpen bij het vinden van je weg en veilig cq gezond bereiken van je bestemming. Het lastige is alleen dat we bij ons lichaam geen handleiding hebben gekregen, waardoor we deze signalen vaak niet herkennen en als we ze al herkennen, dan luisteren we er vaak niet naar. Zouden we dat wel doen, dan kunnen we ze gebruiken als kompas bij het maken van (leefstijl)keuzes.

Als ik het over de signalen van je lichaam heb, bedoel ik natuurlijk geen (alarm)lichtjes. Je lichaam communiceert met je in de vorm van beelden, emoties, gevoelens en symbolen. Wanneer het niet optimaal kan functioneren doordat er onbalans heerst, geeft je lichaam vaak onaangename signalen. Hierbij kun je denken aan pijn, jeuk, kramp, spanning, stijfheid, hartkloppingen, kortademigheid, opgeblazen gevoel, diarree, rode vlekken, bulten, dof haar, vermoeidheid, angstaanvallen, somberheid, etc. Wanneer je lichaam in balans is ervaar je over het algemeen vooral aangename signalen. 

In deze vierde stap op weg naar méér grip op je gezondheid wil ik je uitnodigen om te gaan luisteren naar de signalen van je lichaam. Ook als je (nog) niet begrijpt wat ze je willen vertellen is het goed om ze te (h)erkennen. 

Tip

  • zoek een rustige en veilige plek en ga daar ontspannen zitten op een stoel
  • sluit je ogen en laat je volledige aandacht vanuit je hoofd omlaag zakken, via je nek, borst, buik, bekken en benen naar je voetzolen
  • neem nu alleen waar hoe je voeten voelen - temperatuur, gewicht, (ont)spanning, sensaties, etc. Laat ongemak (zoals pijn of jeuk) er gewoon zijn, zonder het te willen veranderen. Luister en accepteer het zonder erover te oordelen. Ook al voelt het naar, door er negatief over te oordelen wordt het niet minder naar. In tegendeel!
  • verplaats nu al je aandacht naar je enkels en neem alleen waar hoe je enkels voelen - temperatuur, gewicht, (ont)spanning, sensaties, etc. Luister en accepteer het zonder er een oordeel over te hebben of het te willen veranderen. Als er gedachten opkomen, dan is dat oké en laat je ze gewoon als wolken aan de hemel voorbij drijven, terwijl je je aandacht heel rustig weer naar je enkels brengt
  • breng je volledige aandacht naar je onderbenen en neem alleen waar hoe je onderbenen voelen. Luister en accepteer het zonder oordeel of consequenties
  • verplaats je aandacht naar je knieën en neem alleen waar hoe je knieën voelen. Luister en accepteer het zonder het te willen veranderen
  • ga zo door naar je bovenbenen … je bekken … je buik … je onderrug … je bovenrug … je borst … je schouders … en scan zo je hele lichaam af tot en met je kruin. Sla geen enkel onderdeel over terwijl je alleen waarneemt wat je voelt!

Wanneer je dit vaker doet en ook aandacht gaat schenken aan (on)aangename signalen van je lichaam die je kunt zien, horen, ruiken en proeven, dan ontdek je mogelijk verbanden met je (leefstijl)keuzes. Zo reageert je lichaam misschien onaangenaam op bepaalde voeding, activiteiten of gedachten. Vermoed je een verband, dan kun je gaan experimenteren met andere (leefstijl)keuzes om je lichaam te ondersteunen bij het herstellen van de balans.


Vind je het lastig om de signalen van je lichaam te herkennen en wil je hier graag hulp bij? Als orthomoleculair therapeut en coach ondersteun ik je graag, dus stuur gerust een mail en dan maken we een afspraak voor een kosteloze telefonische kennismaking!

 

Terug naar eerdere stappen voor méér grip op je gezondheid!