Méér grip op je gezondheid door …… goede slaap


Met deze vijfde stap op weg naar méér grip op je gezondheid zijn we op de helft van onze blog-serie en Alexandra (Magnetic Fotografie) en ik zijn ontzettend benieuwd wat je ervaringen tot nu toe zijn. Schroom dus niet om ons hierover te berichten 😊.

De vijfde stap gaat over goede slaap! Gedurende de dag doet je lichaam er alles aan om ervoor te zorgen dat jij, tijdens al je activiteiten, zo goed mogelijk functioneert. Zo is het razend druk met het verwerken van prikkels als licht en geluid, regisseren van denkprocessen, coördineren van bewegingen, verwerken van stoffen die binnenkomen via bijvoorbeeld je mond en huid, afweren van ongewenste indringers zoals bacteriën en virussen en nog veel meer. Als gevolg van al deze activiteiten treedt er onbalans op in je lichaam. 


Dit is vergelijkbaar met je auto. Als je hem gebruikt ontstaan er afvalstoffen, raakt de remvloeistof op, slijten onderdelen en kan er schade ontstaan door invloeden van buitenaf. Om zo lang mogelijk optimaal plezier te hebben van je auto breng je hem periodiek naar de garage voor onderhoud en reparatie. Nu is het mooie van je lichaam dat het in de basis zelfherstellend is en dus niet regelmatig voor onderhoud en herstel naar een deskundige hoeft. Wil je gebruik maken van het zelfherstellend vermogen van je lichaam, dan is het noodzakelijk dat jij:

  • je best doet om de schade enigszins binnen de perken te houden
  • je lichaam voorziet van de voor onderhoud en herstel benodigde materialen (voedingsstoffen)
  • zorgt voor de voor onderhoud en herstel benodigde tijd

Voor dit laatste is het met name belangrijk dat je voldoende slaapt èn dat de kwaliteit van je slaap goed is. Terwijl je slaapt zijn de meeste prikkels van buitenaf namelijk geblokkeerd en dat geeft je lichaam tijd om de balans te herstellen. Het ruimt bijvoorbeeld overdag ontstane afvalstoffen op, rekent af met ongewenste indringers die toch door de barrières zijn geglipt, brengt zaken als je hormoonhuishouding, suikerstofwisseling, hartslag, bloeddruk, ademhaling en lichaamstemperatuur weer op orde, repareert slijtage en schade aan weefsels (zoals je spieren en gewrichten) en organen (waaronder je darmen en hersenen), maar ook aan je DNA. Daarnaast verwerkt je lichaam overdag opgedane informatie, zoals emoties, ervaringen en nieuwe kennis (geestelijk herstel). Kortom: voldoende èn goed slapen helpt je om ’s ochtends weer met een schone lei aan de dag te beginnen!

Maar, hoe weet je nu of je voldoende èn goed genoeg slaapt cq herstelt? Dit kun je onder andere in kaart brengen met behulp van een 72 uur durende hartritmevariabiliteit (HRV) meting. Blijkt nu dat je structureel te weinig herstelt, dan teer je in op je reserves. Dit werkt hetzelfde als bij je bankrekening: als je uitgaven (balans verstorende acties) meestal hoger zijn dan je inkomsten (uitgevoerd onderhoud en herstel), dan kom je op den duur in de rode cijfers (lichamelijke en mentale klachten).


Tips

Weet je van jezelf dat je te weinig en/of slecht slaapt, dan nodig ik je uit om hiermee aan de slag te gaan. Eerst is het zaak om je slaaphygiëne op orde te brengen. Dat wil onder andere zeggen:

  • sta iedere dag op hetzelfde tijdstip op, want je lichaam is dol op regelmaat
  • stel je ogen kort na het opstaan en ook gedurende de rest van de dag bloot aan een flinke dosis direct daglicht (dus niet van achter een raam). Zo laat je je interne kloksysteem weten dat de dag is aangebroken en het tijd is om actief bezig te zijn
  • zorg dat je overdag zowel geestelijk als lichamelijk actief bent
  • stel je ogen in de avond bloot aan schemerlicht en vermijdt beeldschermen (in de zin van laptops, tablets, mobiele telefoons en dergelijke), zodat je lichaam weet dat het einde van de dag nadert
  • plan ’s avonds geen intensieve activiteiten zoals sport of werk, maar doe iets ontspannends zoals een boek lezen, muziek luisteren, puzzelen, etc. Zo vertel je je lichaam dat het tijd is om tot rust te komen en daarna te gaan slapen
  • plan minimaal 7 uur vrij in je agenda èn hoofd voor slaap en ga iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed
  • zorg voor een volledig donkere, goed geventileerde en koele (16-18 oC) slaapkamer met een goed bed cq matras

Verbetert dit je slaap niet, dan is het verstandig om de onderliggende oorzaak van je slaapprobleem op te sporen en deze weg te nemen, zodat je lichaam weer voldoende en goed kan herstellen in de nacht. Vind je dit lastig en wil je hier graag hulp bij? Als orthomoleculair therapeut en coach ondersteun ik je graag, dus stuur gerust een mail en dan maken we een afspraak voor een kosteloze telefonische kennismaking!

 

Terug naar eerdere stappen voor méér grip op je gezondheid!