Méér grip op je gezondheid door …… bewegen


Vandaag is het tijd voor de zesde stap op weg naar méér grip op je gezondheid en die gaat over bewegen. Nee, nu niet meteen zuchten en wegklikken, want ik ga echt niet zeggen dat je je hele dagen in het zweet moet gaan werken in de sportschool. Dat doe ik zelf namelijk ook niet 😉!

We hebben meer dan 600 spieren in ons lichaam. Hierbij kun je denken aan je arm- en beenspieren, maar ook aan je oogspieren, kaakspieren, maagspieren, sluitspieren, etc. Zelfs in je bloedvaten zitten spiercellen. 

Al deze spieren kunnen maar twee dingen: aanspannen en ontspannen! Afhankelijk van waar in je lichaam een spier(cel) zich bevindt resulteert dit in een specifieke beweging die bijdraagt aan jouw functioneren. Zou een bepaalde spier(groep) zijn werk niet goed doen, dan wordt je leven mogelijk toch een stukje ingewikkelder. Stel je maar eens voor dat de spieren in je handen of benen niet goed meer werken, …… dat je je hoofd niet meer goed kunt draaien, …… of dat je sluitspier niet meer werkt.

Uit de vijfde stap op weg naar méér grip op je gezondheid weet je dat je lichaam zelf in staat is om weefsels zoals spieren te onderhouden en waar nodig te herstellen. Maar, deze processen kosten flink wat materiaal (voedingsstoffen), energie en tijd. Gezien de beschikbare hoeveelheid van deze benodigdheden beperkt is, werkt je lichaam volgens het use it or lose it principe. Dit wil zeggen dat het niet investeert in weefsels die jij niet of nauwelijks gebruikt. Sterker nog je lichaam breekt ze gewoon af. Kijk maar hoeveel spierweefsel iemand verliest als zijn been een paar weken in het gips zit! Kortom: om je lichaam te stimuleren om je spieren soepel en gezond te houden is het noodzakelijk dat je ze regelmatig gebruikt in de vorm van lichaamsbeweging.


Maar, bewegen heeft nog veel meer functies, zo draagt het bij aan een:

  • gezond hart- en vaatsysteem. Bewegen zorgt namelijk dat je hart fit blijft en effectief bloed rondpompt zodat al je lichaamsdelen voorzien kunnen worden van zuurstof en voedingstoffen (je hart is immers ook een spier).
  • gezond lymfesysteem. Dit netwerk van lymfevaten en -knopen zorgt onder andere voor de afvoer van afval- en gifstoffen uit je (vitale) organen en weefsels, zodat deze hun werk zo goed mogelijk kunnen blijven doen. In tegenstelling tot je hart- en vaatsysteem, bevat je lymfesysteem geen pomp. Voor een goede doorstroming van lymfe is het noodzakelijk dat je regelmatig beweegt!
  • sterk en gezond skelet. Ook voor je botten geldt het use it or lose it principe en het regelmatig belasten van je botten door middel van beweging stimuleert je lichaam om ze goed te onderhouden.
  • goede spijsvertering (onder andere darmwerking) en stofwisseling. Dit is belangrijk voor zaken als een stabiele bloedsuikerspiegel, goede nachtrust, mooie huid, etc.
  • sterk immuunsysteem. Door bewegen daalt onder andere je ontstekingsgevoeligheid en dus ook je risico op ontstekingsziekten zoals diabetes en allerlei andere chronische aandoeningen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, want regelmatig bewegen heeft ook een positieve invloed op de gezondheid van je hersenen en zenuwstelsel, je hormoonbalans en energieniveau, stressbestendigheid en ontgifting, gelukbeleving, etc!

Helaas is, in onze moderne maatschappij, de noodzaak om regelmatig te bewegen minimaal. Zo hoeven we dankzij afstandsbedieningen en apps niet meer op te staan om lampen aan en uit te doen, kunnen we dankzij het internet vanaf de bank shoppen, brengen JUMBO en AH onze boodschappen aan huis, houdt de robotmaaier ons gazon kort, brengt de auto ons van A naar B, etc. Het gevolg is dat we het grootste deel van de dag zittend doorbrengen en dus eigenlijk massaal rokers zijn geworden. 


Volgens wetenschappers is langdurig zitten namelijk het nieuwe roken! 

 

Als je méér grip op je gezondheid wilt, nodig ik je uit om bewegen tot onderdeel van je dagelijkse routine te maken, zodat je geen uren achter elkaar zit (te roken), maar regelmatig (circa één keer per uur) even lekker in beweging bent. 

Tips

Zeker als je niet gewend bent om regelmatig te bewegen is het verstandig om klein te beginnen. Dit kan door geleidelijk steeds meer van je dagelijkse activiteiten te combineren met beweging. Hierbij kun je denken aan:

  • tijdens het tandenpoetsen, om en om met je hakken je billen aantikken (butt-kick) of om en om je knieën liften (knee-lift)
  • op de fiets stappen in plaats van in de auto (ben je meteen even lekker buiten)
  • de trap nemen in plaats van de lift (sla eventueel steeds één trede over)
  • door de ruimte lopen terwijl je belt (hier wordt je ook creatiever van)
  • huishoudelijke klussen over de dag verdelen in plaats van ze allemaal achter elkaar te doen
  • met visite in het bos afspreken voor een wandeling en pas daarna samen op de bank ploffen
  • ook in je vakantie lichamelijke activiteiten plannen (bijvoorbeeld kanoën of steppen)
  • voor elk glas water of elke kop thee apart naar de kraan of waterkoker lopen
  • gebruik maken van een stabureau, deskbike, wiebelkussen of iets dergelijks
  • op een andere verdieping naar het toilet gaan
  • een potje voetbal spelen met je (klein)kinderen of met ze dansen op vrolijke muziek
  • etc

Vind je het lastig om meer te bewegen en wil je hier graag hulp bij? Als orthomoleculair therapeut en coach ondersteun ik je graag, dus stuur gerust een mail en dan maken we een afspraak voor een kosteloze telefonische kennismaking!

 

Terug naar eerdere stappen voor méér grip op je gezondheid!

Doelgericht coaching 

Doetinchemseweg 92A - 7054 BH Westendorp - 06-41741796

maaike@doelgerichtcoaching.nl - www.doelgerichtcoaching.nl

KvK nr. 64249867 NL001947951B03


Liken = fijn!

Delen = super!