Geeft jouw lichaam één of meer van de volgende signalen?

 

Jij wilt wel, maar je lichaam niet

Je moet ’s ochtends eerst op gang komen

Boven aan de trap ben je volledig buitenadem

Je spieren en gewrichten zijn pijnlijk

Je hebt regelmatig blessures

Als er griep heerst, dan heb jij het ook

Je bent gewoon geen sportschooltype

……

Beweging is een belangrijk onderdeel van onze leefstijl en het effect ervan op onze vitaliteit en gezondheid wordt door veel mensen zwaar onderschat! Effectief bewegen heeft namelijk zijn uitwerking in je hele lichaam, zo speelt het een belangrijke rol bij het:

  • sterk en gezond houden van je bewegingsapparaat (botten, spieren, pezen, gewrichten, etc)
  • op peil houden van je lichaamstemperatuur
  • optimaliseren van je (levens)energie
  • functioneren van je zenuwstelsel (hersenen, ruggenmerg en alle zenuwen)
  • reguleren van je stressreactie en het vinden van oplossingen
  • vervoeren van voedingsstoffen naar al je lichaamscellen
  • afvoeren van afval- en schadelijke stoffen
  • gezond houden van je immuunsysteem
  • ……

Ziekmakende genen inactiveren

We hebben allemaal, naast genen die onze gezondheid ondersteunen, ook genen die onze gezondheid ondermijnen. Over het algemeen zijn deze ‘ziekmakende’ genen inactief, maar ze kunnen geactiveerd worden door onder andere onhandige voedingskeuzes, teveel stress en/of inactiviteit. Dit verklaard ook waarom bij veel mensen chronische aandoeningen verminderen en soms zelfs helemaal verdwijnen wanneer ze

  • handigere voedingskeuzes maken
  • beter dealen met lastige situaties
  • … effectief bewegen

Maar, zoals het woord leefstijl al zegt zal je dit, om het resultaat te behouden, je hele leven moeten blijven doen. Als je namelijk weer teruggrijpt naar je oude gewoonten, dan komen de klachten op en duur vaak terug.

Leven is net als fietsen. Om in balans te blijven moet je voortdurend bewegen!

- Albert Einstein - 

Effectief bewegen

Wellicht heb je het al gemerkt, het sleutelwoord in dit verhaal is effectief! Veel mensen bewegen wel, maar doen dit niet effectief. Bij het creëren van een effectief beweegpatroon is het belangrijk om, afhankelijk van de signalen van je lichaam, slimme keuzes te maken als het gaat om:

  • vorm   (verschillende bewegingsvormen hebben verschillende effecten in je lichaam)
  • intensiteit   (het is helemaal niet altijd effectief om je finaal in het zweet te werken)
  • frequentie   (te vaak bewegen kan je gezondheid zelfs verzwakken)
  • moment   (voor of na het eten, ’s ochtends of ’s avonds, … het beïnvloed wel degelijk je resultaat)
  • ……

Ondersteuning

Zeker wanneer bewegen nu nog veel moeite kost of een ondergeschikte rol speelt in je leven is het belangrijk om hier werk van te maken. Dit lukt alleen als je tegelijkertijd ook andere leefstijlfactoren optimaliseert. Een spier of gewricht kan immers niet gezonder en sterker worden als bijvoorbeeld de daarvoor benodigde bouw- en hulpstoffen ontbreken. Echt alles in je lichaam hangt met elkaar samen en ik help je graag bij het:

  • verkrijgen van meer inzicht in de beperkingen van je huidige beweegpatroon
  • bewust worden van je mogelijkheden om dit te optimaliseren
  • op een voor jou prettig tempo aanpassen van je beweegpatroon  

Wil jij je mijn ondersteuning bij het ontdekken van jouw optimale beweegpatroon? Dan nodig ik je graag uit voor een vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek! 

Tip: lees, om te kijken of mijn aanpak je aanspreekt, meer over mijn werkwijze.

Doelgericht coaching 

Doetinchemseweg 92A - 7054 BH Westendorp - 06-41741796

maaike@doelgerichtcoaching.nl - www.doelgerichtcoaching.nl

KvK nr. 64249867 NL001947951B03